back
...historien fortsätter

Millennium Broadway Hotel New York - Times Square NYC
Bästa läget - bästa hotellet! Detta var förutsättningarna för denna 5 dagars vistelse i Big Apple. Jag hade bett om att få rummen på samma våningsplan men icke sa Nicke :( Efter en liten konversation vart vi lovade det och allt bagage instuvat i mitt rum. Vi kollade mitt rum och begav oss sedan ut för att äta middag. Det vart en favorit i repris - första gången jag var här åt vi oxå middag första kvällen på Hard Rock Café New York. HRC located in the center of the city, heart of Times Square ligger perfekt mitt i smeten. Efteråt rulla vi sakta men säkert genom natten mot vårt hotell. Väl där möttes vi av en dryg hotellmanager som sa att de inte alls kunde ge oss ett rum på samma våningsplan "sh-t". Till slut fick vi ett löfte om att få det i morgon. Trötta men nöjda gillade vi läget och bestämde oss för att ta kväller. Vi hade ju i alla fall varit i gång många timmar det började närma sig ett dygn eller så.
end of day one :D

day2
Dagen skulle vi ägna åt shopping samt utforskande av de närmaste omgivningarna. New York är en stor stad riktigt stor. New York (officiellt City of New York, på engelska ofta New York City, NYC), även kallad The Big Apple, är USA:s folkrikaste stad med 8,4 miljoner invånare och 19,1 miljoner i storstadsområdet. År 2000 bodde på Manhattan 1 537 195 invånare och är idag ett av de mest tätbefolkade områdena på jorden. Det är en världsstad med globalt inflytande inom ekonomi, media, politik, utbildning, underhållning och mode. Staden är världens ledande finansiella centrum och FN har sitt högkvarter i New York. Invånarna kallas "New Yorkers".

Vi startade morgonen som a real new yorker, frukost intog vi på en deli utanför vårat Hotel. Sedan begav vi oss ut i folkvimlet! I dag var det pappas dag :) På önskelistan stod det B&H SuperStore. B&H ligger i dag i Hell's kitchen kvarteren och den lilla butiken betjänas av mer än 1 500 anställda på en yta 6 500 m2. Detta är himmelriket för den foto intresserade. Butiken ägs av en man som tillhör en speciell gren av religiösa judar vilket märktes eftersom de flesta i personalen var det också. Men vilken personal och framförallt vilken service. Jag säger som Arnold I'll be back. Och nu undrar ni säkert vad som inhandlades! Min fru har pippi på att handla handväskor i parti och minut. Så nu var det min tur :) jag fick med mig en ny och fin kameraväska + lite annat smått och gott. Sen vart det time for lunch som intogs på en italiensk restaurang "Angelos". Därefter fortsatte vi flanerandet och shoppandet. Kvällen avslutades på Dallas BBQ på 241 West 42nd Street. Vad åt vi då kan tänkas, det bidde Bar-B-Q Baby Back Ribs till det fashionabla priset av $11.99. Det var väl ok men som sagt var inget går upp mot Tony Roma's världs berömda ribs (har ätit dom både i Usa och på Tenerife).

day3
I dag ska vi på utflykt till Brooklyn.
Morgonen börjar som vanligt som det alltid gör när man precis har anlänt till Usa en röst som säger "feed me". Eftersom kroppen är kvar i svensk tideräckning vaknar man alltid tidigt. Efter lite morgonpyssel så bestämmer vi oss för att testa frukosten på hotellet. Jag tycker inte det var värt det framförallt inte när man tittar på priset! Dagens frukost kostade 15$ mer än gårdagens frukost och middag tillsammans för alla 3. Så kontrollera alltid vad det finns för alternativ till frukosten när man bor på hotell. Har man inte det inkluderat i priset finns det många kronor att spara där. Detsamma gäller även lunch och middag. Billigast frukosten kostade 26$ för 3 pers jämfört med middagen på Red Lobster för 130$. Sen är det bekvämt med hotellfrukost och speciellt om man tar roomservice. Smakar det så kostar det.

Så var det äntligen dags för en av resan höjdpunkter. Indian Larry Motorcycles NYC here we come. Killen i dörren hjälpte oss få en Yellow Cab. Fördelen om man ska ut och åka med taxi i New York är att ha lite koll själv. Vilket jag vart varse om efter att taxichauffören verkade lite vilse. Men jag lyckades styra upp det hela och med facit i hand kostade det oss tio dollar mer för att chauffören virrade runt. Själva stället var lite diskret utmärkt med endast en jättebanner på ena husväggen men den syntes bra. Lite kändes som att man kommit rätt men det var något som fattades. Historien om Indian Larry finns på nätet och deras hemsida www.indianlarry.com. Det fotograferades och pratades med personalen som sa att nästa gång ni kommer förbi så måste vi äta lunch ihop. Tiden gick fort och vi tackade för oss. Som det bör så shoppade jag lite och fick med en ny dickie oxå. Dom plåtade min tattoo med IL's kända frågetecken. Vi traskade några kvarter innan det dök upp en taxi som tog oss tillbaks till hotellet. Därefter bidde det en enkel lunch på Planet Hollywood. Rask iväg till nästa adventure - åtminstone om man inte tycker om höjder. Vi tog sikte på Rockefeller Center och Top of the Rocks. Det var ingen kö att prata om så vi betalde (75$) och letade oss fram till hissen. Men först var det säkerhetskontroll innan vi fick gå till hissen. Bara hissen är en upplevelse i sig. På 45 sekunder tog den oss upp 67 våningar därefter var det bytte till ny hiss för att komma högst upp. Nu var vi på observationsdäcket med en strålande utsikt åt alla väderstreck bara 70 våningar 259 meter ovanför midtown/Manhattan. Det fascinerade var att vi befann oss utomhus med minimalt med staket. Man såg milsvidd och alla de kända turistattraktionerna. Frihetsgudinnan fick vi leta efter innan vi såg den och vad liten den såg ut att vara. När vi hade tittat oss mätta på utsikten var det dags igen att åka hiss. Efter mycket krånglande så hittade vi ut från den gigantiska byggnaden som det var. Time for mera shopping innan vi tog oss tillbaks till hotellet. Kvällens middag intogs på det närbelägna Bobby Van's Steakhouse. Där åt jag en av de bästa chili jag någonsin ätit. Mätta och belåtna tog vi kväll eftersom det tar på krafterna att vara ute hela dagarna.

day4
Dagen börjar vi med att äta frukost på Planet Hollywood. Säga vad man vill men frukosten vart nästan 250 skr billigare än hotellets. Vi hade idag bestämt oss för att åka till Queens och New York City Harley-Davidson. Mera motorcyklar tänker ni och javisst säger ja :) Vi tog det lite lugnt och rulla till hotellet en sväng innan det var dags att åka iväg igen. Tanken med att åka till hotellet var bl a för att få hjälp med taxi igen. Vi ville inte åka i samma plåtlåda som igår. Vi stoppade då en Ford Hybrid Yellow cab den såg lagom stor ut. Men vilken nitlott den var grymt liten både fram och bak. Tjejerna klagade inte men jag satt som i en sardinburk i fram. Förklaringen fick jag senare av vår kille i dörren. För passagerarnas säkerhet så bygger de in så mycket safety som möjligt inne i bilen. När jag berätta att jag inte ville åka i en sådan bil frågade han istället om jag kunde tänka mig att åka i en svart Lincoln Towncar till ett fast pris istället. Taget och vilken komfort och service vi fick. Vi bestämde att han skulle hämta oss oxå.

Efter gårdagens lilla besvikelse att inte ägarna på IL var på plats så hade jag inga stora förväntningar inför detta besök. Men men ibland har man tur. Larraine som jag varit i kontakt med tidigare var på plats och hon backade upp mig med all formligen hjälp. Hon visade sig vara firmans pr-chef och en mycket trevlig kvinna från Texas. Hon frågade om jag ville fotografera cyklarna ute på trottoaren och jag tackade. Till vår hjälp kom försäljningschefen som rullade ut de specialbyggda Harleys. När jag var nöjd tog vi en sväng i butiken som var i storleken ett mindre varuhus. Det var nog minst ett femtiotal olika modeller av Harleys utställda och därefter en massa tillbehör, options och allsköns kosmetika. Allt för att se så bra ut på motorcykeln :) När jag sedan kända mig klar i butiken fick jag frågan om jag ville gå in backstage. Där öppnade sig en ny värld med ännu mer mc och deras gigantiska verkstad. Det stod en äldre herre som pratade med två bikers. Det visade sig vara butikens general manager som tog sig tid för ett samtal med två kunder. Chefen brann för sin butik och la ner hela sin själ där. Han ägde privat x-antal Harleys, där en av hans hojar för dagen stod parkerade utanför butiken när vi var där. Tiden bara försvann och jag hann inte ens shoppa i butiken. Tur att Fia var med som handlade åt att pappa. Så tillbaks till Manhattan och Times Square där vi åt lunch på Hard Rock. Fia och jag delade på en Nachos tallrik av det gigantiska formatet. Resten av dagen ägnade vi åt att chilla runt. Kvällen avslutade vi på Ruby Tuesday...

day5
Ground Zero
I dag är planen att vi ska vara kvar på Manhattan. Eftersom min favorit restaurang inte än serverar frukost får det bli P Hollywood i dag också. Priset är rätt och läget perfekt för oss. After that back to the hotel :D Ok dags för en tur, i dag går den downtown. Gårdagens chaufför var inte på plats. Men vi fick en ny svart fin glänsande Lincoln Town Car med en kostymklädd förare i dag oxå. Det känns lite lyxigt att glida fram på stadens gator i en mindre limousine. Vi dealade till oss ett fast pris och bokade han för ett par timmar. När vi närmade oss Ground Zero och deras infocenter vart det mer folk, bilar och byggjobbare. Hela området är en gigantisk byggarbetsplats. Dom rekommenderar folk till att använda de kommunala färdmedlen om der ät möjligt. I dag saknade jag min elscooter men det hade kostat för mycket att ta med den. Istället får jag använda mig av min co-pilot F, ibland kör hon som om hon stulit hela ekipaget. Det går vingligt och bitvis fort (hade då behövt säkerhetsbälte in my little two wheeled devil). Efter massa kringelkrokar så kom vi då in på 9/11 memorial place. Mycket folk men det var gott om plats. Det nya tornet växer så sakteliga upp mot skyn. 1 World Trade Center, blir 541 meter och USA:s högsta byggnad beräknas vara klart i höst. Det kommer invigas nästa vår. Sen blir det ytterligare torn. Det nya WTC kommer bland annat att innehålla fyra nya skyskrapor, ett minnesmärke, en järnvägs-/tunnelbanestation och ett museum, alltihopa beräknas stå färdigt före 2020.

Vi letade oss fram till vår bil som stod snyggt och väntade utanför 9/11 Memorial Visitor Center. Vi åkte förbi en converse affär för Fia skulle inhandla skor innan vi letade oss tillbaks till Times Square. Vi tog oss till hotellet och bytte fordon till min elscooter. Nu började jag få dåligt med kräm i batteriet. Nu skulle vi ta oss ner till Hudsonfloden och USS Intrepid. På vägen lunchade vi på Subways. Eftersom det var dåligt med kräm i batteriet valde jag att enbart hålla oss utanför den lilla båten :D Sen var det dags för ett återbesök på B&H photo. Därifrån kom vi inte tomhänta denna gång heller. Personalen önskade oss välkomna tillbaka och vad kan vi hjälpa er med denna gång. Sista kvällen i NYC närmade sig med stormsteg. I kväll skulle vi äta lyxigt hade vi bestämt. Red Lobster var inplanerat och dit gick vi. Väl där så var det väntetid på bord. Fick en pipmoj så vi slapp stå inne och vänta. Miffot vart placerad längst in i ett hörn. Inte nog med det så var bordet helt slut det var grymt vingligt. Vi såg ett annat bord som folk nyss hade lämnat vi bad att få byta no problem. Här serverades det skaldjur i parti och minut så valet var inte svårt för damerna. Speciellt Sofia som ätit på Red Lobster tidigare i Orlando. Själv åt jag kött. Efteråt tog vi oss sakta fram i natten mot den slutgiltiga shoppingen. Jag hamnade inne i två sminkbutiker. Varav den sista var grym t.o.m. i mina ögon. Personal var på topp och som underhållning hade de en diskjocke som spisade musik. Här hade tjejerna julafton må ni tro. Nu befann vi oss ett halvannat kvarter från hotellet och nu kändes det som att det var dags att nanna kudden.

day6
Time to embark on the ship
Fem dagar i New York bara försvann. Vi missade en hel del men fick med mycket av det som jag planerat. Den sista frukosten åt vi på Hard Rock Café innan det var dags att packa inför transporten till båten. Ska jag summera denna vistelse med en enda mening får det bli "I'll be back". Då lär jag bo lite mer downtown! Den förbeställda vanen kom i utsatt tid och vi stuvade in oss i den. Det var lugnt i trafiken och vi kom fram i bra tid till hamnen.

to be continued in part 4...
back
Copyright © oda, 2012. All rights reserved.